18 Februari, 2019

18 februari 2019 - Montreal, Canada

Vandaag stond om 4 uur de wekker, want het moment waar ik mij zo op had verheugd, stond voor de deur: Mijn trip naar Montréal! Allereerst nam ik een Uber naar St. Catharines downtown busterminal. Het had vannacht weer behoorlijk gesneeuwd, dus ik was blij dat er überhaupt een Uber reed. Ik raakte in gesprek met de chauffeur en het bleek dat hij tussen zijn 0 en 3e levensjaar in Nederland woonde, hoogstwaarschijnlijk in Nijmegen (hij was de naam vergeten, maar met wat aanwijzingen leek het Nijmegen te zijn). Zijn moeder komt uit Nederland, maar zelf spreekt hij geen Nederlands meer, omdat hij vroeger werd uitgemaakt voor Nazi als hij Nederlands sprak. Wie had dat ooit gedacht… Op z’n minst weten ze hier de Duitse geschiedenis… Om 5:30 uur zaten Daniela en ik in de bus naar Toronto, waar we vervolgens om 9 uur in de bus stapten op weg naar Montréal. Tijdens de 6,5 uur durende busreis heb ik ‘’naps’’ afgewisseld met naar buiten staren. Wat mij opviel, was dat hoe dichterbij Montréal we kwamen, hoe meer sneeuw er aan de kant van de weg lag. Eenmaal in Montréal stapte ik de bus uit en ik werd plots ‘’overvallen’’ met een gevoel van thuis zijn. Ik zag mij hier wonen, werken, studeren... Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit gevoel precies inhoudt en mij wil vertellen, maar het is in ieder geval duidelijk dat ik er iets mee mag. En ik wil hier graag naar luisteren. Na ons gesetteld te hebben in onze Airbnb midden in een studentenstraat naast de McGill University, liepen we richting het gebouw waar, ik denk, het bestuur van de Olympische Spelen is gesetteld. In het donker worden op dit gebouw de kleuren van de Olympische Vlag gemonteerd en op het dak van het gebouw zijn de 5 ringen te zien, welke ook nog eens buiten naast het ‘’vreugdevuur’’ stonden. Vervolgens liepen we richting Chinatown, waar vandaag de laatste dag van het Chinees Nieuwjaar zou zijn. Echter, toen we aankwamen, viel er vrijwel niets te beleven helaas. Het was inmiddels donker, wat het hier al vroeg wordt vergeleken met St. Catharines en we besloten wat in Chinatown te eten. Er is één straat met allerlei Chinese restaurants, wat niets is vergeleken met Toronto. Leuk om te zien dat ‘’dezelfde’’ wijken in verschillende steden zo verschillend kunnen zijn. Hierna liepen we met een kleine stop in de supermarkt terug naar huis, waar we Beauty and the Beast hebben gekeken en een plan hebben gemaakt voor morgen. Next stop: Old Montréal.

1. Béate:
    20 februari 2019
    In Montréal en het moment dat we met onze spullen richting onze air bnb liepen en ik echt om mij heen kon kijken, werd ik ‘’overvallen’’ met een gevoel van thuis zijn. Ik zag mij hier wonen, werken, studeren... Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit gevoel precies inhoudt en mij wil vertellen, maar het is in ieder geval duidelijk dat ik er iets mee mag. En ik wil hier graag naar luisteren.
    Geweldig. Dus werk aan de winkel lieve Fleur❣️💋
  2. Ria:
    21 februari 2019
    oh, wat iets moois heb je hier kunnen voelen Fleur - was ook met Karen, waar de Olympische Spelen waren en de McGill university. lieve groetjes