5, 6, 7, 8 Januari, 2019

8 januari 2019 - Sint Catharines, Canada

Hallo allemaal!

Inmiddels ben ik ruim een week in St. Catharines en kan ik zeggen dat ik al wat meer geaard ben hier. Graag wil ik jullie meenemen van begin tot eind van deze eerste week. Veel lees plezier!

Liefs Anne-Fleur

05-01-2018

Vandaag reden we rond 12 uur naar St. Catharines, het voelde ontzettend raar, omdat de start van een nieuw begin steeds dichterbij komt. Ken je dat gevoel dat je in de trein zit en naar buiten kijkt, terwijl er allerlei gedachten door je hoofd schieten? Een gevoel van emoties komt omhoog, of het nou wel of geen reden heeft. Nou, dat ervaarde ik dus tijdens deze autorit. Rond 1 uur kwamen we aan en ik zag één groot terrein met gebouwen, BROCK groot op rode banners. Het viel niet te missen: Dit is mijn campus voor de komende vier maanden! Het voelde een beetje onwerkelijk, want wat ik altijd in Amerikaanse films zie, zag ik nu letterlijk voor me. Erik en ik zetten onze spullen af in het hotel en reden via St. Catharines downtown (waar ik vluchtig mooie oude gebouwen zag staan) naar de Walmart en Dollar Tree om alvast wat inkopen te doen voor m’n kamer, zoals borden, bestek, kaarsen en glazen. Een kop met: Home is where your mum is <3 (heb ik mama toch wat dichterbij) en een kop met de Canadese vlag erop (om nog meer in de stemming te komen). ’s Middags hebben we nog een rondje gemaakt langs de campusgebouwen om alvast wat locaties te zoeken van o.a. mijn residentie, colleges en werkgroepen. Ik weet niet waar ik zoeken moet, ik voel mij weer die brugpieper die overspoeld wordt met nieuwe impressies (wat eigenlijk ook zo is). Maar één ding is zeker: Vanaf het begin ervaar ik een rustige energie rondom deze campus, en ik weet het, ik ga een mooie tijd tegemoet. ’s Avonds hebben we gegeten bij Kelsey’s, een ontzettend gezellig restaurant in weer een nieuw gebied van St. Catharines, zo leer ik de stad beetje bij beetje kennen.

06-01-2018

De dag van de introductie, terwijl 13 uur naderde, werd ik steeds nerveuzer! Allereerst meldden Erik en ik ons om 12 uur bij de North Service Desk waar ik de sleutel kreeg van mijn woning en kamer: Quarry View, Block 2, Room 13C. Onmiddellijk liepen we hiernaartoe. Een mooi, gezellig uitziende hoekhuis! Mijn kamer heeft uitzicht op de andere huizen, het International Centre en de stoep. Maar dat is wel een mooie uitzicht als er sneeuw is gevallen hoor! Ik zal twee huisgenoten hebben (13A en 13B) en verder hebben we twee wc’s, een keuken, een badkamer en een woonkamer. Dit wordt leuk!! Vervolgens liepen we naar het Thistle Complex, waar ik een foto moest laten maken voor op mijn studentenkaart, welke ik meteen uitgeprint meekreeg. Na 6 jaar ‘’mislukte’’ middelbare school foto’s, kan ik zeggen dat deze toch wel goed is gelukt! Hierna liepen we naar Academic South waar ik mijn introductie had en Aysha tegenkwam. Zij studeert ook Psychology aan de Radboud en we zaten bij elkaar in de groep tijdens de Radboud introductieweek. Nu, 2.5 jaar later, zijn we hier in Canada samen op de introductiedag; mooi of niet?! We werden hartelijk ontvangen, er werden foto’s gemaakt van de exchange students (zie foto) en ik had meteen een dubbelticket gekocht voor de Niagara Falls en het Niagara-by-the-lake Wine Festival. Er waren allerlei kraampjes aanwezig die ons voorzagen van informatie, een goodie bag (mét Brock muts en Badgers shirt – de Brock studenten noemen zichzelf Badgers n.a.v. het Badgers football team) en een Brock whiteboard poster (welke nu in mijn kamer hangt, super handig!). Rond 14 uur ontving de directeur ons met een welkom woord, waarna er uitleg werd gegeven van hoe alles hier op de campus en in St. Catharines werkt. Na Markenhage en de Radboud Universiteit, zit ik eindelijk op een school waar er een strak plan én communicatie is. Zo kan het ook, ze hebben letterlijk aan alles gedacht (bijvoorbeeld dat je op dinsdagen 10% korting krijgt als Brock student in de supermarkt en waar je naartoe moet als er sprake is van sexual violence; alleen al om het kort te benoemen, schenk je er aandacht aan en ik waardeer dat)! Om me heen kijkend in deze collegezaal valt het mij op dat zo’n ½ van de exchange students Aziatisch is. Ik merk dat zij elkaar meteen opzoeken, wat ik op zo’n dag als deze toch wel lastig vindt. Maar goed, ik probeer mij dit niet tegen te laten houden en blijf mij openstellen voor het ontmoeten van nieuwe mensen. Na afloop kregen we een rondleiding door de campus van een Brock-studente die volgens mij lichtelijk gestressed werd door de grote groep die achter haar aan liep; ze rende nog net niet door de gangen. Ik was nog meer confused dan dat ik al was! Dat wordt mensen aanspreken de komende dagen en hen vragen naar de weg. Hetgeen mij wel opviel tijdens deze tour, was dat er veel rood is. We blijven dus in het Radboud thema! Rond vijf uur was ik thuis, praatte ik Erik bij en ’s avonds gingen we eten bij St. Louis Bar & Grill, een restaurant gelegen naast het enige ziekenhuis hier in St. Catharines. Heb ik dat ook meteen gezien!

07-01-2018

De seminars vallen deze week uit, dus ik ben maandag en dinsdag vrij. Vandaag dus. Samen met Erik heb ik eerst mijn hele kamer ingericht, waaronder foto’s die ik van thuis heb meegenomen aan de muur gehangen. Het fotolijstje van Floor neergezet, Pleun’s ‘’in slaap val luchtje’’ op m’n kussen gesprayt en Pauline’s handbalsem naast m’n bed gezet (nogmaals dank je wel lieve huisgenootjes voor deze cadeaus!). Verder heb ik uiteraard de Brock poster en hier en daar wat inspirational quotes (‘’Laat je verwachtingen los en sta open voor wat erop je af komt’’) aan de muur gehangen. Plus, rood-wit-blauw geurkaarsen neergezet (Ik mag natuurlijk niet vergeten waar ik vandaan kom!). Nu ben ik er trouwens achter gekomen, dat je helemaal geen kaarsen in je kamer mag hebben. Ja, het bezit ervan is al strafbaar. Maar een dag geen kaars gebrand, een dag niet geleefd (zoiets). Ik steek ze dus gewoon aan. Elke maand zijn er residentie inspecties. Gelukkig weet ik in welke week die vallen, dus dan kun je mij de hele week op de campus vinden met kaarsen en een aansteker in mijn rugzak (of dat nou zo'n goed idee is). In ieder geval ziet mijn kamer en nu super gezellig uit en voelt het als een kamer waar ik de komende 4 maanden kan doorbrengen! Verder had ik vandaag één van mijn huisgenoten ontmoet, Alexandra, een Italiaans meisje en net als ik een exchange student. Ze zag er erg aardig uit. Hierna liepen Erik en ik naar de Campus Store om boeken voor mijn studie aan te schaffen. De Campus Store is tegelijkertijd ook één grote commercie, er worden allerlei truien, broeken, t-shirts, sokken, sportkleding van de Badgers en Brock verkocht. Ik vind dit toch wel wat hebben, een bepaalde trots en eenheid die het kan creëren. Om 13 uur hadden we een afspraak met een mevrouw van UHIP (University Health Insurance Plan). Ik ben verplicht om hier een zorgverzerking van de universiteit te hebben, ondanks dat ik volledig ben beschermd in Nederland. Erik en ik vroegen ons af of er opties waren om hiervoor uitgeschreven te worden, maar helaas is dit niet het geval. Ik ben er ondertussen wel achter gekomen dat alles hier geld kost, je hoeft nog net niet te betalen voor het toilet. Soms vraag ik mij af hoe de studenten dat hier doen en ik ben dan ook benieuwd hoeveel jongeren er niet naar school kunnen, juist omdat het ‘’zoveel’’ (in vergelijking met Nederland) geld kost. Scholarships misschien? Na dit gesprek reden Erik en ik weer naar de Walmart en Dollar Tree om alvast wat eten in te slaan, wat we ’s avonds in mijn nieuwe huisje opaten.

08-01-2018

Dinsdag, de tweede dag dat ik vrij ben én de laatste dag met Erik. Een gemengd gevoel. Erik en ik reden op tijd naar de outlet, die niet ver van mijn universiteit vandaan is. Het was mega sale, maar ik heb alleen een slaapzak gekocht. Nu denk je misschien, huh, wat moet zij met een slaapzak? Ja, dat is dus mijn deken de komende vijf maanden. Maar waarom dan? Nou, die slaapzak houdt mij warm tot wel -11 graden wat goed uit komt op dit moment (het vriest en sneeuwt) én waarschijnlijk ook wel in de laatste maand dat ik wil gaan reizen/trekken. Na de outlet reden we door naar de Niagara Falls. Terwijl we dichterbij kwamen, werd ik steeds blijer, zou ik ze dan eindelijk gaan zien?! Eenmaal in het gebied aangekomen waar de falls zijn, was het wel erg mistig, maar we parkeerden onze auto en liepen richting de falls. Maar waar waren ze toch? Het was zo ontzettend mistig dat we helemaal niks zagen, het enige wat we meekregen was het geluid van het vallen van het water! Helaas pindakaas.. Het blijkt trouwens dat de Niagara Falls zowel een Amerikaanse kant als een Canadese kant heeft, welke in elkaar over gegaan, maar (figuurlijk) worden gescheiden door een brug die je van Canada naar Amerika leidt. De Amerikaanse grens is zo dichtbij! We liepen terug door het ‘Las Vegas’ dorpje dat grenst aan de Niagara Falls. Een typisch geval van de invloed van toerisme. Overal hingen borden met knipperende lichten en er waren amusements dingen als Wizard golf, Indoor playground, Eating while raining, Taylor Swift Park, etc. Hierna reden we terug richting St. Catharines waar ik de middag bezig ben geweest om mij voor te bereiden op de vakken die ik hier ga volgen (Erik heeft mij al mijn eerste motivational speech gegeven, omdat ik lichtelijke stress kreeg toen ik zag wat ik allemaal moest doen – thanks!) én mijn verhalen bij te werken voor jullie. Het was een relaxte maar mindfull dag die we afsloten bij Kelsey’s – met Grolsch!

To be continued….

1. Béate:
    15 januari 2019
    Dank lieve Fleur voor het meenemen op jouw reis. Nummer 13......
    Dikke 💋
  2. Erik:
    15 januari 2019
    Komt me allemaal redelijk bekent voor🤔 heb je de Niagara Falls al gezien? Oh nee die waren niet te zien😜
  3. Onno:
    15 januari 2019
    Hi Fleur, laat die Brock (exchange) Students maar merken dat ze het komende semester zo'n eigenwijze, typical Dutch specie in house hebben, toch? 😜
    Veel plezier in St. Catharine en pas op met die kaarsen!
    13💋
  4. M. Siemons, Breda, Netherlands:
    15 januari 2019
    prachtig verslag lieve Fleur, typisch zeg nr. dertien!!! oh ik hoop dat je de Niagara toch binnenkort gaat zien - het gaat je goed en geef jezelf van tijd tot tijd een complimentje - je kan het. en zing 🎶 de dag toe -