5-6 Januari, 2019

6 januari 2019 - Sint Catharines, Canada

05-01-2018

Vandaag reden we rond 12 uur naar St. Catharines, het voelde ontzettend raar, omdat de start van een nieuw begin steeds dichterbij komt. Ken je dat gevoel dat je in de trein zit en naar buiten kijkt, terwijl er allerlei gedachten door je hoofd schieten? Een gevoel van emoties komt omhoog, of het nou wel of geen reden heeft. Nou, dat ervaarde ik dus tijdens deze autorit. Rond 13 uur kwamen we aan en ik zag één groot terrein met gebouwen, BROCK groot op rode banners. Het viel niet te missen: Dit is mijn campus voor de komende vier maanden! Het voelde een beetje onwerkelijk, want wat ik altijd in Amerikaanse films zie, zag ik nu letterlijk voor me. Erik en ik zetten onze spullen af in het hotel en reden via St. Catharines downtown (waar ik vluchtig oude gebouwen zag staan) naar de Walmart en Dollar Tree om alvast wat inkopen te doen voor m’n kamer, zoals borden, bestek, kaarsen en glazen. Een kop met: Home is where your mum is <3 (heb ik mama toch wat dichterbij) en een kop met de Canadese vlag erop (om nog meer in de stemming te komen) horen nu ook bij de inboedel. ’s Middags hebben we nog een rondje gemaakt langs de campusgebouwen om alvast wat locaties te zoeken van o.a. mijn residentie, colleges en werkgroepen. Ik weet niet waar ik zoeken moet, ik voel mij weer die brugpieper die overspoeld wordt met nieuwe impressies (wat eigenlijk ook zo is). Maar één ding is zeker: Vanaf het begin ervaar ik een rustige energie rondom deze campus, en ik weet het, ik ga een mooie tijd tegemoet. ’s Avonds hebben we gegeten bij Kelsey’s, een ontzettend gezellig restaurant in weer een nieuw gebied van St. Catharines. Zo leer ik de stad beetje bij beetje kennen.

06-01-2018

De dag van de introductie, terwijl 13 uur naderde, werd ik steeds nerveuzer! Allereerst meldden Erik en ik ons om 12 uur bij de North Service Desk waar ik de sleutel kreeg van mijn woning en kamer: Quarry View, Block 2, Room 13C. Onmiddellijk liepen we hiernaartoe. Een mooi, gezellig uitziende hoekhuis! Mijn kamer heeft uitzicht op de andere huizen, het International Centre en de stoep. Maar dat is wel een mooie uitzicht als er sneeuw is gevallen hoor! Ik zal twee huisgenoten hebben (13A en 13B) en verder hebben we twee wc’s, een keuken, een badkamer en een woonkamer. Dit wordt leuk!! Vervolgens liepen we naar het Thistle Complex, waar ik een foto moest laten maken voor op mijn studentenkaart, welke ik meteen uitgeprint meekreeg. Na 6 jaar ‘’mislukte’’ middelbare school foto’s, kan ik zeggen dat deze toch wel goed is gelukt! Hierna liepen we naar Academic South waar ik mijn introductie had en Aysha tegenkwam. Zij studeert ook Psychology aan de Radboud en we zaten bij elkaar in de groep tijdens de Radboud introductieweek. Nu, 2.5 jaar later, zijn we hier in Canada samen op de introductiedag; mooi of niet?! We werden hartelijk ontvangen, er werden foto’s gemaakt van de exchange students en ik had meteen een dubbelticket gekocht voor de Niagara Falls en het Niagara-by-the-lake Wine Festival. Er waren allerlei kraampjes aanwezig die ons voorzagen van informatie, een goodie bag (mét Brock muts en Badgers shirt – de Brock studenten noemen zichzelf Badgers n.a.v. het Badgers football team) en een Brock whiteboard poster (welke nu in mijn kamer hangt, super handig!). Rond 14 uur ontving de directeur ons met een welkomstwoord, waarna er uitleg werd gegeven van hoe alles hier op de campus en in St. Catharines werkt. Na Markenhage en de Radboud Universiteit, zit ik eindelijk op een school waar er een strak plan én communicatie is. Zo kan het ook, ze hebben letterlijk aan alles gedacht (bijvoorbeeld dat je op dinsdagen 10% korting krijgt als Brock student in de supermarkt en waar je naartoe moet als er sprake is van sexual violence; alleen al om het kort te benoemen, schenk je er aandacht aan en ik waardeer dat)! Om me heen kijkend in deze collegezaal valt het mij op dat zo’n ½ van de exchange students Aziatisch is. Ik merk dat zij elkaar meteen opzoeken, wat ik op zo’n dag als deze toch wel lastig vind. Maar goed, ik probeer mij dit niet tegen te laten houden en blijf mij openstellen voor het ontmoeten van nieuwe mensen. Na afloop kregen we een rondleiding door de campus van een Brock-studente die volgens mij lichtelijk gestressed werd door de grote groep die achter haar aan liep; ze rende nog net niet door de gangen. Ik was nog meer confused dan dat ik al was! Dat wordt mensen aanspreken de komende dagen en hen vragen naar de weg. Hetgeen mij wel opviel tijdens deze tour, was dat er veel rood is. We blijven dus in het Radboud thema! Rond vijf uur was ik thuis, praatte ik Erik bij en ’s avonds gingen we eten bij St. Louis Bar & Grill, een restaurant gelegen naast het enige ziekenhuis hier in St. Catharines. Heb ik dat ook meteen gezien!

1. Béate:
    15 januari 2019
    Dank lieve Fleur voor het meenemen op jouw reis. Nummer 13......
    Dikke 💋
  2. Erik:
    15 januari 2019
    Komt me allemaal redelijk bekent voor🤔 heb je de Niagara Falls al gezien? Oh nee die waren niet te zien😜
  3. Onni:
    15 januari 2019
    Hi Fleur, laat die Brock (exchange) Students maar merken dat ze het komende semester zo'n eigenwijze, typical Dutch specie in house hebben, toch? 😜
    Veel plezier in St. Catharine en pas op met die kaarsen!
    13💋
  4. Ria:
    15 januari 2019
    prachtig verslag lieve Fleur, typisch zeg nr. dertien!!! oh ik hoop dat je de Niagara toch binnenkort gaat zien - het gaat je goed en geef jezelf van tijd tot tijd een complimentje - je kan het. en zing 🎶 de dag toe -