4 Januari, 2019

4 januari 2019 - Toronto, Canada

Hallo!

Vandaag stond de ‘’haven’’ (Harbourfront Centre) op het programma. Toronto ligt namelijk aan Lake Ontario en heeft hierdoor een lange pier. Na goed ontbeten te hebben, liepen we eerst naar 401 Richmond. Dit is een Art Gallery gelegen in een pand wat lijkt op het New Yorkse Manhattan. Hier zijn kunstenaars van 12-17u bezig met hun werk en delen dit met publiek dat geïnteresseerd genoeg is om een kijkje te nemen. Op de een of andere manier heb ik altijd bewondering hiervoor, niet alleen voor de kunst/projecten zelf (smaken verschillen, ik weet het), maar ook voor de kunstenaars zelf. Het is geen makkelijk bestaan, maar toch kiezen ze elke dag weer voor hetgeen hun hart ingeeft en geloven ze dat op een dag hun werk zal voortleven. Zo nodigde een kunstenaar ons uit in zijn muziekruimte, waar we onze voornemens voor 2019 en onze grootste angst op twee briefjes mochten schrijven, en aan de muur mochten hangen. Op dat moment besefte ik mij dat ik twee belangrijke dingen in mijn leven van mij af schreef en de wereld instuurde. Hetgeen mij het meeste in deze Art Gallery aansprak was een muurschildering van twee ogen met elk een andere kleur. Er stond een tekst bij geschreven (zie foto’s) en zoals ik het interpreteerde is dat waar we ook vandaan komen en hoe verschillend, maar tegelijkertijd hetzelfde we ook zijn, we zien. Hierna liepen we door naar Harbourfront Centre, waaraan een muziektuin gelegen zou moeten zijn. Deze lag er, maar goed, het is winter. Wil je deze zien, ga dan vooral in de zomer naar Toronto en loop door de tuin met live muziek op de achtergrond! Recht tegenover de muziektuin, in Lake Ontario, lag een vliegveld voor nationale vluchten. Zo dicht bij de landing van vliegtuigen ben ik nog nooit gekomen! Erik had nog een filmpje gemaakt, zodat ik en jullie er nog een keer bij kunnen zijn (zie video’s). We vervolgden onze weg over de pier met als zij aanzicht de hoge wolkenkrabbers (o.a. de CN Tower) van Toronto centrum in beeld. We kwamen aan bij één van de openlucht schaatsbanen die er zijn en liepen vervolgens richting Distillery District. Toronto is onder verdeeld in verschillende districten, waaronder Distillery District, Entertainment District, Financial District, Garden District, etc. Distillery District ligt wat buiten het centrum, in een wat industriële omgeving. Het was gek om van de drukte opeens in een rustige omgeving te belanden. Distillery District is ontstaan in de Victoriaanse tijd en dus ook hiernaar gebouwd. Een van de gebouwen die er staat was de Gooderham and Worts Distillery, waar het zijn huidige naam dan ook aan dankt. Het was een hele mooie ‘’wijk’’ in een wijk. Zo hadden ze ook het woord LOVE gespeld door middel van slotjes (zoals die aan de bruggen in Parijs). Vervolgens liepen we weer terug naar het centrum waar we de Cloud Gardens nog wilden zien. Dit is een tuin mét waterval, echter, deze tuin is onder renovatie en zal pas in de herfst van 2022 (!!) geopend worden. Ik ben wel benieuwd wat ze allemaal gaan doen, want zo’n groot oppervlakte was het ook weer niet en dat terwijl ze zo’n 3 jaar nodig hebben om het te renoveren. Tot over 3 jaar dan maar 😊 Hierna liepen we langs de St. Andrews kerk waar ik ook even een kijkje ging nemen. Er staat een bord in de tuin staan waarop staat: ‘’Remember, this day, that you are loved’’. Amen. De kerk was erg mooi en ik voelde mij rustig binnen… ’s Avonds gingen we een biertje drinken in een Engels café, genaamd The Friar. Canada was ooit van Engeland en de Engelse invloed is nog steeds overal te vinden: Engelse vlaggen, cafés, kerken, zelfs als je het land wilt binnenkomen heb je voorrang als Engelsman. Op aanraden van TripAdvisor gingen we bij de Pai Northern Thai Kitchen eten. Er stond een rij voor de deur, dat zegt genoeg. Met hun quote: ''Don't worry be hippie'',  geef ik het restaurant dan ook 10 sterren, een echte aanrader!!! Super gezellig, hip ondergronds restaurant met lekker Thais eten! Het was een geslaagde laatste dag in Toronto. Morgen rijden we naar St. Catharines en dan komt het allemaal steeds dichterbij.

Liefs Anne-Fleur

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. M. Siemons, Breda, Netherlands:
    9 januari 2019
    Hi Anne-Fleur - toppie van Toronto al wat gezien - de ROM staat nog open zei je - maar dat is ook geweldig om te zien xxx
  2. Ellen:
    11 januari 2019
    Veel gezien inmiddels, Anne-Fleur!
    Geniet ervan. Binnenkort aan de studie.