Schwarzwald 30 en 31-07-2023

31 juli 2023 - Zwarte Woud, Duitsland

Servus!

In de ochtend van 30 juli ruilden we de stad in voor de natuur. Onderweg naar het Schwarzwald luisterden Daniël en ik naar verschillende podcasts. Leuk feitje, de cappuccino is vernoemd naar de Kapucijner monnik, vanwege de lichtbruine kleur van de kap van zijn mantel. En om de perfecte cappuccino te krijgen is het belangrijk dat de melksoort voldoende eiwitten bevat, dus eigenlijk kun je het beste magere melk gebruiken (ook al geeft volle melk zo’n mooie glans). Maar zo makkelijk is het niet, er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar hoe je de ‘perfecte’ cappuccino kunt krijgen, zo ook met plantaardige melk. Nu besef ik mij dat koffie/cappuccino in deze blogs al meermaals voorbij is gekomen; noem het een passie ;)

Na de lange rit kwamen we aan in een prachtig landschap. Bergen omringd door bomen en zo’n gevoel van rust. Bij aankomst zetten we direct onze tent en tarp op. De tarp stond niet helemaal goed en het waaide flink, dus ik kan zeggen dat mijn geduld op de proef gesteld werd (en dat is knap). Op een gegeven moment stond het geheel perfect en waren Daan en ik trots op het resultaat. Het ‘bijzondere’ aan deze camping, Trendcamping Hochschwarzwald, is dat er veel Nederlanders zijn. Als thuiskomen in het buitenland ;) Nu vind ik daar eerlijk gezegd altijd wat van. Het feit dat er zoveel Nederlanders zijn dat ze je ook aanspreken in het Nederlands, alsof het vanzelfsprekend is dat ik ook Nederlands ben. Anyways, ik blijf groeten in het Duits hoor!

Het écht bijzondere aan deze camping is dat het natuurlijk omgeven wordt door trots uitstekende bergen. Loop de heuvel op vanuit onze tent en je hebt een overzicht over het gehele gebied. Dit deden wij dan ook en ik genoot ervan, volop. We maakten er een wandeling van en we kwamen overal wilde bramen tegen, krekels en er renden geiten op mij af. De zon ging langzaam onder en de maan kwam tevoorschijn. Met het geluid van de bosuil op de achtergrond en de Happinez in mijn handen kon de avond niet beter beëindigd worden. Lezen over de (innerlijke) pelgrimsreis: ‘Op welk gebied wil ik inzicht verwerven’ en ‘Welk aspect in mijn leven schreeuwt om verandering?’ Vragen om over na te denken en een bevestiging dat een letterlijke pelgrimsreis om de hoek ligt te wachten, waarbij ik antwoord hoop te vinden op die innerlijke vragen.

31-07-2023

We begonnen de dag met heerlijke croissants en een broodje. Zo leuk, die kun je hier op de camping de avond van tevoren bestellen! Vervolgens reden we naar de Kreuzsattelhütte in Oberwolfach. Dit is het punt waar onze wandeling van start gaat. Vorig jaar in Italië hebben Daniël en ik 128000 stappen gezet in een week en hopen dat met deze dag te verbeteren. Dus vol goede moed begonnen we aan de wandeling. Inmiddels heeft Daniël mij aangestoken met zijn enthousiasme voor, met name, het spotten van vlinders (en ook wel andere dieren hoor). Dus ik ben momenteel de Watson voor deze grote Sherlock. Direct bij aanvang spotten we de Keizersmantel in vol ornaat. Wauw, het licht scheen er prachtig op. We vervolgden de route en kwamen naast frambozen- en bramenstruiken, ook bosbessenstruiken tegen. Dit bracht ons terug naar ons wildkampeer avontuur in Zweden en genoten dan ook van de bosbessen. Ik voelde me bijna Eva (die van Adam) en zei nog tegen Daan, “we moeten niet te gulzig zijn hoor, daar komen ‘problemen’ van” ;) We kwamen langs een belangrijk herkenningspunt ‘Bettelfrau’ en bereikten de, met zijn 945m hoogte, hoogste bergtop van het gebied. Vervolgens liepen we nog tig treden van een uitkijktoren op om vanuit daar een prachtig uitzicht te hebben. Zo gaaf! We gingen verder, maar raakten verdwaald. De routes staan hier erg slecht aangegeven en mijn navigatiegevoel liet mij ook in de steek. Later hoorde ik op de camping dat anderen ook vonden dat de wandelroutes in de omgeving  slecht aangegeven stonden… Op een gegeven moment liepen we rondjes, dus besloten we maar zo’n zelfde weg terug te lopen naar het beginpunt. Onderweg kwamen we nog een leder boktor, bosbeek juffer en Duitse schorpioenvlieg tegen. Ik heb er oog voor, aldus Daan. Eenmaal terug op de camping stortten we beiden in van vermoeidheid, dus het zetten van een stappenrecord? Dat zat er helaas niet meer in… In de avond maakten we een heerlijke curry op de gasbrander en bedachten een plan voor het vertrek van morgen. De verwachting is dat het keihard gaat regenen in de ochtend, dus een goed plan doet wonderen.

Lieve groetjes van Daan en mij!

1. Onno:
    3 augustus 2023
    Mooi reisverhaal Fleur.
    En een letterlijke pelgrimsreis die om de hoek ligt te wachten.
    Ik kan niet wachten … ☺️
  2. Béate:
    3 augustus 2023
    Heerlijk om weer wat van jullie geweldige reis te lezen.
    Tovert een glimlach op m’n gezicht😍.