3 Januari, 2019

3 januari 2019 - Toronto, Canada

Goeden avond,

Vanochtend was ik al om half 6 wakker, thanks to the jetlag (maar hé het kan erger!). Na goed ontbeten te hebben, kruisten Erik alle dingen die ik had opgezocht in de Lonely Planet (+ tips van mijn vliegtuig buurman) aan op de kaart van Toronto. Hierna gingen we erop uit om de eerste dingen te zien. Het was behoorlijk fris buiten, maar ik waardeer de écht frisse buitenlucht die hier hangt. Al werd deze frisse lucht vrij snel vervangen door wietlucht. Typisch, wiet is sinds kort legaal in dit land en je ruikt het overal. Allereerst kwamen we aan bij de Hockey Hall of Fame, waar foto’s van de beste ijshockey spelers en hele ijshockey uitrustingen hingen. Ze zijn behoorlijk ingepakt en beschermd! Verder hingen er door de jaren heen verzamelde pucks, waaronder die van Indianen. Op de een of andere manier ben ik best geïntegreerd door deze mensen. Eigenlijk hoop ik ooit een échte oorspronkelijke, op niet toeristische wijze, Indiaan te mogen ontmoeten, die mij wat meer kan vertellen over hun levensstijl, etc. Hierna liepen we richting de St. Lawrence Market, wat een indoor foodhall is. Zoals je misschien ook wel van Rotterdam weet, er waren slagerijen, viskramen, groentekramen, bakkerijen (met een tompouce 2x zo groot als die bij ons). En alles vers, wat mij betreft een perfect plek om eten te kopen. Schuin tegenover de foodhall was er een Anglicaanse kerk en wie mij inmiddels kent, weet dat ik elk moment aangrijp om een kerk te bezoeken. Ik ben altijd zo benieuwd hoe het er van binnen uit ziet en de verschillen tussen verschillende soorten kerken (/stromingen) te zien. Deze Anglicaanse kerk, ook wel de St. James kerk genoemd, had een grote banner hangen van de LGBTQI+ community. Een oude kerk met een modern jasje, ik denk dat vele kerken daar een voorbeeld aan kunnen nemen! Vervolgens liepen we richting de Toronto University, waar ik wilde vragen of het mogelijk was om hier een Master in Child Psychology te doen. Echter, de Faculty of Social Sciences was helaas niet open. Inmiddels had het flink gesneeuwd en ik besloot sneeuwballen te gooien. Even ervaren hoe het is om ‘kind’ te zijn. Vervolgens deed Erik ook mee en we hadden een doel dat we moesten raken. Erik haalde dat doel natuurlijk, ik integendeel, ja de boom.. Naast de universiteit ligt het Royal Ontario Museum, één van de grootste musea van de wereld, gespecialiseerd in natuurlijke historie en wereldculturen. Het heeft een oppervlakte van ruime 65.000m2! Erik was hier al een keer geweest, dus we besloten verder te lopen. Ik denk dat ik nog wel terugkom in Toronto en als, dan ga ik zeker een dag uittrekken om dit museum te kunnen bezoeken. Erik vertelde wel wat verhalen over zijn congres dat in dit museum werd gehouden en hoeveel studenten er zomers buiten in het park voor de universiteit zitten. Vervolgens gingen we naar Kensington Market, een markt middenin de hippiewijk van Toronto. Er waren vele tekeningen op de muren geschilderd, kleine retro winkeltjes en cafés, en vul de rest zelf maar in… Deze wijk ligt pal naast Chinatown. En Chinatown in Toronto is niet overrated, jeetje wat een wijk!! Overal hangen Chinese borden, de straatnamen zijn zelfs in het Chinees, Chinese restaurants, mensen en natuurlijk Chinese woorden die om je hoofd heen slingeren. Grappig hoe zo’n wijk zich vormt. Hierna gingen we naar het hotel, korte break, waarna we richting een winkelstraat liepen en wat dronken in het café Horseshoe Tavern. Dit is kennelijk een vrij bekend café waar bekende muzikanten hebben opgetreden. 's Avonds gingen we eten bij Jack Astor’s, onze eerste Chicken Tenders 😊 Mijn eerste impressie van Toronto is dat het een ruime stad is, maar alles is op loopafstand (niet volgens mijn vliegtuig buurman, maar goed ik/ wij zijn gewend om 'veel' te lopen en niet voor alles de auto/ OV te pakken - vandaag hadden we zo'n 20km gelopen). Elke straat is anders en tussen alle wolkenkrabbers in heb je kleine oude gebouwen staan (Harry Potter achtig, zoals Panthea zei). Dit vond ik aan het begin heel erg gek om te zien, maar het heeft wel z'n charme.

Veel liefs, Anne-Fleur

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

1. Ine:
    8 januari 2019
    Anne-Fleur, leuk om zo voor het slapen jullie ervaring te lezen. Maar vandaag is het 8 januari en vandaag lees ik het verslag van 3 januari?
  2. Anne-Fleur:
    Hoi Ine!
    Wat leuk om te horen dat je de eerste verhalen hebt gelezen! Ja dat klopt, ik loop nog een beetje achter haha. Maar ik probeer nu even een grote inhaalslag te maken :)
    Liefs Anne-Fleur
  3. Béate:
    8 januari 2019
    Hoi lieverd, leuk om te lezen allemaal en hoe je mij meeneemt. Zie het zo voor me. Kopfkino😍💋
  4. M. Siemons, Breda, Netherlands:
    9 januari 2019
    ik volg je zeker - wat vond je van Distillery District - heb je de chocolade winkel gezien - en geproefd? Maar de slotjes van Love hangen er nu minder. Fijn dat je een goede start met Erik kon maken - verrassend.