14-20 Januari, 2019

20 januari 2019 - Sint Catharines, Canada

14-01-2019

Deze week beginnen mijn eerste seminars, dit zijn 45 minuten durende werkgroepen die ingaan op de onderwerpen die tijdens de colleges zijn besproken. Vandaag heb ik er gelijk twee: Interpersonal Behaviour en Adolescent Development. De eerste seminar was op een locatie waar ik nog niet eerder was geweest en het was dan ook een hele uitdaging om het te vinden (de richting aanwijzingen zijn niet allemaal even duidelijk en sommige locaties liggen nogal verborgen), maar met wat hulp kwam ik er gelukkig uit. Tijdens het college van Interpersonal Behaviour heb ik geleerd dat er verschillende manieren van data verzamelen zijn en één daarvan is speeddating. Daarom vond onze professor het een leuk idee om tijdens de seminars te gaan speeddaten. Ik had dit nog nooit eerder gedaan en was van te voren wel een beetje zenuwachtig, want ik moest met mensen die ik niet ken een ‘’random’’ gesprek houden van elk 3 minuten. Tegen alle verwachtingen in, was het eigenlijk best leuk! Het helpt dat ik mijzelf nu een internationale student kan noemen, want dat geeft een opening om te praten over verschillende culturen, mijn thuisland, het Canadese land, etc. Conclusie 1: Het speeddaten ging mij goed af. Daarnaast was het een leuke en snelle manier om mensen beter te leren kennen en naarmate ik meerdere gesprekken had gehad, wist ik manieren te vinden om het gesprek aan de gang te houden. Conclusie 2: 3 minuten zijn veel te kort. Het enige waar ik tegenaan liep, was: Hoe stel ik mij voor? Anne-Fleur, Anne of toch Fleur? Anne (op z’n Nederlands uitgesproken) verstaan ze niet, maar nu weet ik toevallig dat een groot gedeelte in Canada Frans spreekt.. Dus misschien is Fleur een wijze keuze. Ik besloot mij voor te stellen als Anne-Fleur, maar ‘’You can call me Fleur. Ohh are you French? No.’’ Dilemma 2: Mijzelf voorstellen als Fleur heeft tot gevolg dat ze denken dat ik uit Frankrijk kom. Gelukkig is dit dilemma makkelijk op te lossen. Ik blijf dus maar bij Fleur. Na het speeddaten had ik een break en terwijl ik stond te wachten op mijn eten, kwam ik een (andere) internationale studente uit Zweden tegen. We besloten samen te gaan lunchen en dit eindigde in een goed gesprek over onze thuislanden en hun verschillen, studie, de toekomst, onze families, onze reisverhalen. Zij woont ook in Quarry View en toevallig weet ik dat er meerdere internationale studenten in Quarry View wonen, dus een meeting op z’n tijd is misschien wel een leuk idee. Aan het eind van de middag had ik mijn tweede seminar, waarin we onze discussie vragen voorlegden die zouden moeten leiden tot een debat. Ik weet niet wat het is, maar onze klas is nogal passief en op de een of andere manier lukt het de teacher assistent (TA) ook niet echt om ons te motiveren om het gesprek gaande te houden. Ik vind dit altijd wel interessant om te zien. Wat zou de TA kunnen veranderen in haar lesgeven om ons wat actiever te maken en ons uit te dagen om het gesprek aan te gaan? Ik ben er nog niet helemaal uit... Terwijl ik vanuit mijn laatste seminar terug naar huis liep, zag ik een prachtige oranje hemel. Ik ademde diep in en nam dit mooie uitzicht goed in mij op.

15-01-2019

Dinsdag is 10%-studentenkorting-bij-de-supermarkt-Zehrs dag. Samen met mijn huisgenoten nam ik voor het eerst de bus naar het Pen Center. Bussen zijn hier groter dan in Nederland en in plaats van op een stopknop te drukken, moet je aan een touwtje trekken dat de chauffeur een signaal geeft dat hij/zij bij de volgende halte moet stoppen. Over haltes gesproken, die zijn hier nogal onduidelijk. Bij ons zijn er vrijwel overal bushokjes, terwijl hier alleen een onopvallend bordje aan een paal hangt. Er staat verder ook niet op het bordje welke bussen er stoppen, en wat de begin en de eindbestemming is. Welke bus ik in de toekomst ook zal nemen, het is belangrijk dat ik het van te voren allemaal uitstippel, anders sta ik zo in the middle of nowhere (ik heb geen internet). Eenmaal in de supermarkt heb ik onder andere groenten en fruit gekocht. Wat extra vitamientjes kunnen geen kwaad. Weer terug thuis, ben ik begonnen aan mijn volgende project: Leren voor mijn Applied Research Methods: Development and Mental Health tentamen op 25 Januari. Dit tentamen zal ik hier afleggen voor de Radboud Universiteit. Naast de gewoonlijke dagelijkse bezigheden, was deze dag extra bijzonder om 2 redenen. Reden 1. Justin Trudeau (de president van Canada) zal vandaag een town hall talk op de Brock University geven!! Onze universiteit was gekozen als vertegenwoordiger van de Niagara regio. Hoe cool is dat?! Zo dichtbij een politicus ben ik nog nooit gekomen (Breda – Den Haag is verder weg dan Quarry View – Brock University). De deuren gingen open om 17 uur (het begon om 19 uur), de eerste 2000 mensen (vanuit heel Niagara) zouden toegelaten worden, en mijn huisgenoten en ik besloten een poging te wagen om binnen te komen. Echter, toen we rond 16:45u aankwamen, stond er al een rij van hier tot Tokio én het was steenkoud. Daarom gingen we maar weer terug naar huis om het live via Facebook te volgen. Om 19 uur zaten Alex en ik klaar om Justin Trudeau zijn entree te zien maken, maar om 19:40u was het nog steeds niet begonnen. Oei oei oei (iets met voorbeeldfunctie)… Ik had een andere afspraak (reden 2) om 20 uur dus ik baalde lichtelijk. Gelukkig liep hij om 19:45u toch de gymzaal binnen en kon ik de eerste 5 minuten van zijn speech zien. Ik moet je eerlijk zeggen, ‘’He looks pretty good’’ 😊 Ondertussen keek ik naar de reacties onder de livestream en deze waren erg gemengd. Van mensen die hem steunen naar felle tegenstanders die opmerkingen maken als dat hij niet luistert naar wat het volk wil en dat de democratie ver te zoeken is. Ik schrok hiervan. Er lijkt een conflict te zijn onder de bevolking (waarbij vluchtelingen een punt van discussie is – ja ook hier helaas). Wat dit precieze conflict is, weet ik niet. Vandaag de dag wil ik hier nog steeds een klein onderzoek naar doen. Want wat drijft het volk (uiteen)? Goed, reden 2. van deze bijzondere dag was dat ik een rush event had van de sorority Tau Sigma Phi. En wat gingen we doen? Speeddaten! Kwam dat even goed uit dat ik dat gisteren al geoefend had. Van 20-22 uur had ik verschillende gesprekken met zowel potentieel nieuwe leden als de sisters. Het was een ontzettend leuke groep meiden en met sommigen had ik echt een connectie. Als ik hier mijn volledige bachelor had gedaan, had ik mij zeker bij deze groep gevoegd. Maar omdat ik hier maar voor één semester ben, is het vrijwel onmogelijk om een sister te worden. In theorie kan het, maar dan zou ik een sister zijn geworden op het moment dat ik weer terug naar Nederland ga. Het was een gezellige avond, maar daar bleef het dus bij.

17/01/2019
Gefeliciteerd lieve mam! <3

19-01-2019

Na drie dagen de kans te hebben gehad om weer een beetje beter te worden, zag ik vandaag mijn oude ik weer in de buurt komen. Dat moest ook wel, want er stond een super leuke internationale activiteit op de planning: Ice Wine Festival in Niagara-on-the-lake. Om 12 uur vertrokken we met, uiteraard, de schoolbus naar Niagara-on-the-Lake. Het had de hele nacht gesneeuwd en ook op dit moment sneeuwde het nog. Respect naar onze buschauffeur, ze reed als een strijder over de besneeuwde wegen; niemand lijkt zich hier wat aan te trekken van de sneeuw. Terwijl ik in de schoolbus zat, keek ik naar buiten en ik zag allemaal bevroren druiventakken. Ik vroeg mij af hoe Niagara zo bekend is om zijn wijn als de druiventakken de helft van het jaar bevroren zijn. Deze vraag werd later beantwoord. Eenmaal aangekomen in The Ice House Winery, viel mijn oog gelijk op vitrines gevuld met prijzen en bijzondere flessen wijn. We kregen een rondleiding van een Brock student die de vinologenopleiding doet en hij vertelde ons dat ice wine is ‘’bedacht’’ door een familie uit Sisley. Deze familie verhuisde van Frankrijk naar Canada waar zij in 1993 hun eigen wijnhuis (Pillittery Estates Winery) oprichtten. Ze hebben een eigen merk bestaande uit drie driehoeken en elke driehoek vertegenwoordigt één van hun kinderen. Eens per jaar worden er in Canada wijn wedstrijden gehouden en deze familie heeft dus flink wat prijzen op hun naam staan. We liepen naar de kelder waar ontzettend veel tonnen met wijn lagen opgeslagen. De Brock student vertelde ons dat deze tonnen extra smaak geven aan de rode wijn (hoe langer de wijn in de ton ligt, hoe zachter de smaak van de rode wijn wordt) en de witte wijn voorziet van een fruitige smaak. Het is de huid van de druif die de wijn een rode kleur geeft (maar dit weten jullie natuurlijk). Per dag verdampt een deel van de wijn uit de ton, wat al die wijnkelders een wijngeur geeft. IJswijn kan worden gemaakt als de druiven worden blootgesteld aan een omgeving van op z’n minst -8 graden. De druiven bevriezen dan (dit verklaart de bevroren takken die ik vanuit de schoolbus zag – het heeft een doel) en het water in de druif verdwijnt. Dit zorgt ervoor dat alleen de suiker overblijft, wat zorgt voor een geconcentreerde ‘’juice’’. Voor 1 fles ijswijn zijn het totaal aantal druiven nodig voor 12-15 normale flessen wijn. Vervolgens begon de wijnproeverij. Jaaa, gratis wijn proeven 😊 De Brock student vertelde ons hoe je een goede wijnproever wordt. Eerst houdt je het glas 45 graden gekanteld, in het licht, zodat de kleur goed te zien is. Vervolgens draai je het glas in rondjes om extra zuurstof aan de wijn toe te voegen, waarna je ruikt, een slokje neemt en even in je mond laat rusten. Ik denk dat ik mij nu een vinoloog kan noemen (niet waar, Yassie). We proefden allereerst een 2016 Riesling (super lichte smaak), hierna een rode wijn (niet zo’n fan van) en eindigden met de ijswijn. Jeetje wat zoet!! In de tussentijd zei ik tussen neus en lippen door: Zullen ze hier opgevoed zijn met ijswijn? De Brock student hoorde dit en vond dat een goede vraag. Hij zei dat dat niet zo is, mede doordat het zo zoet is en omdat ze gewend zijn aan het concept ‘’ijswijn’’, wat het minder bijzonder maakt. Daarnaast is het dus erg duur. Ik vroeg hem hierna of de mensen uit Niagara wel trots zijn op hun ijswijn. Hij antwoordde hierop dat dit wel het geval is; ze weten dat het een unieke wijnsoort is voor mensen die niet uit deze regio komen en brengen dan ook altijd een fles mee als ze mensen bezoeken die niet van hier zijn. Nu verlaat je deze locatie natuurlijk niet zonder een goede fles wijn mee te nemen en al helemaal niet als ze ook nog eens een aanbieding hebben: 2 flessen wijn + 1 gratis (minder zoete) ijswijn. Met m’n huisgenoten zocht ik twee lekkere flessen wijn uit (wit en rosé), die we binnenkort maar eens gaan proeven 😊 Na de rondleiding door het wijnhuis en de wijnproeverij, dropte de schoolbus ons in Niagara-on-the-Lake, bij het enige echte Ice Wine Festival. Het was een klein dorpje, met 1 straat waar je van alles kon krijgen. Er waren wijnflessen gehakt uit ijsblokken en uiteraard kon je ijswijn drinken onder genot van een zoute snack. Samen met Lucy (studeert ook Psychologie in Nijmegen, maar komt uit Duitsland) bezocht ik een mooi gebouw wat het VVV bleek te zijn, een oude bookshop en heb ik de lekkerste karamel ooit op. Ook liepen we een snoepwinkel binnen waar ik de verkoper vroeg naar de maple cyrup sneeuw traditie. Het blijkt dat Canadezen maple cyrup koken wat ze vervolgens op de sneeuw gieten. Ze prikken hier dan met een stok in, wat een kleverige maple cyrup lolly creëert. De verkoper zei dat dit met name in Québec gebeurt, omdat hier de beste temperatuur is (eind Februari). Met weer een nieuw inzicht in mijn achterhoofd, liepen we vervolgens naar The Niagara Lake (inmiddels sneeuwde het zo hard dat we bijna veranderden in ijspegels toen we aan het water stonden), waarna we heerlijk hebben geluncht. Om 16:30u reden we weer terug richting Brock University.

20-01-2019

Er was weer verse sneeuw gevallen en terwijl ik aan het studeren was, viel mijn oog op iets wat buiten gebeurde. Ik keek uit het raam en het leek net alsof er vuur vanaf een van de huizen kwam. Ik keek beter en het bleek dat de wind sneeuw meevoerde door de lucht en de zon scheen er zo op, dat het net (goud) vuur leek. Prachtig!

1. Béate:
    31 januari 2019
    Wat een geweldige prestatie, chappeau❣️Het eind is in zicht👩🏻‍🎓😘
    Prachtige horizon- “vuur”. Gelukkig is het vuur ook weer in jou ontstoken lieverd en ben je weer opgeknapt💋.
  2. Ine:
    1 februari 2019
    Ine:
    Ha Fleur, proficiat met je 8.
    Advies bij ziekte; openen van de fles ijswijn.
    Volgens mij heb je het goed naar de zin - geniet ervan.
    Lieve groet
  3. Ria:
    4 februari 2019
    Hoera Fleur een geweldige acht - je krijg veel op te nemen en ervaring hiermee. ik geniet van je verhalen. Ria 😍😍